Laks og vildtcentralen AS

Headless B2B e-handel plattform, integrert med Dynamicweb API-er og Microsoft Dynamics D365

Laks & Vilt hadde en utdatert nettside som ikke levde opp til det moderne markedet. Derfor ble det besluttet å lage en Headless-løsning med netthandel fra DynamicWeb og integrasjon med Dynamics 365.

 

Laks og vilt er en familiebedrift som ble etablert i 1923. Deres største kundegruppe er restauranter, kantiner og andre store husholdninger i Oslo-området. Flere av stjerne-restaurantene i Oslo er faste kunder, og mange av sushi-restaurantene har valgt dem som leverandører.

Laks- & Vildtcentralen har vært en grossist i Lerøy Seafood Group siden 2006. Lerøy Sjømatgruppen AS er en nasjonal leverandør av sjømat og spesialprodukter til alle kundegrupper innen det kommersielle kjøkkenmarkedet; hotell, restaurant, kantine og offentlig sektor.

Utfordring

Deres tidligere nettside var utdatert og levde ikke opp til det moderne markedet.

Den var heller ikke mobiltilpasset, noe som førte til at kundene bestilte via telefon

Andelen bestillinger som ble gjort via telefon var svært tidskrevende. Dette skapte mye manuelt og ineffektivt arbeid for salgsteamet. Det var vanskelig å finne produkter, og alt dette sammen førte til at kundene ringte inn med sine bestillinger. Årsaken til at kundene foretrakk å bestille via telefon var at prosessen med å bestille online ikke var tilstrekkelig informativ, og risikoen for feil var for stor.

En annen utfordring var at kundene vanligvis bestilte mellom kl. 21 og 06 på morgenen for å få så ferske produkter som mulig. Laks & Vilt ønsket å øke konverteringsgraden for både eksisterende og nye kunder ved å tilby en brukervennlig og intuitiv nettbutikk.

Løsning

Laks & Vilts B2B-portal er bygget som en Headless-løsning med Dynamicweb Commerce Suite.

Den er tett integrert med Dynamics 365.

Vi gjennomførte intervjuer med Laks & Vilts kunder for å sikre hva de virkelig trengte for å lette deres hverdag. Dette ga oss verdifull informasjon om hvordan løsningen skulle tilpasses for å gjøre det enkelt for kundene.

Det var viktig at det var brukervennlig og enkelt å bestille, derfor startet man med å designe mobilversjonen først. Dette førte til at de valgte en Headless-løsning for å oppnå maksimal designfrihet og funksjonalitet.

Kundene kan nå logge inn via kundepotalen og se sine individuelle priser og mengderabatter, favorittlister, samt legge inn gjentakende bestillinger og få en oversikt over sine ordrer og fakturaer.

Den nye e-handelsløsningen gir en betydelig forbedret brukeropplevelse, noe som sparer både kundene og salgsteamet til Laks & Vilt for mye manuelt arbeid og tid.

For selgerne finnes det nå et samarbeidsverktøy der de kan gå inn og bruke eller "impersonate" kundens identitet, noe som gir dem muligheten til å forberede ordreforslag til kunden eller svare på spørsmål om den pågående bestillingen.

Integrasjonen med Microsoft D365 har effektivisert arbeidsflyten ved å fjerne mye manuelt arbeid.

Mennt leverte en meget god løsning som gjorde det enklere og raskere for våre kunder å bestille online. Nettsiden er brukervennlig, informativ og reflekterer vår stolte historie som en ledende leverandør av fersk og fryst sjømat.

Daglig leder, Tom Nordby
Resultat

Headless B2B e-handel med kundeportal og integrasjon til Microsoft D365.

Vårt hovedmål har vært på kundeopplevelsen; fra produktvalg til utsjekk.

Vi har i samarbeid med Laks & Vilt skapt en digital plattform ved hjelp av DynamicWeb Commerce Suite, og det er utallige muligheter for videreutvikling.

Ikke minst har de fått gode tilbakemeldinger fra kundene som virkelig har tatt i bruk den nye kundeportalen fordi den gjør hverdagen deres mye enklere.

De siste seks månedene har 300 kunder fått teste funksjonene, og det har blitt gjort noen justeringer i løpet av denne perioden. Fra april 2023 vil flere kunder bli inkludert etter testperioden. Den nye nettsiden er ennå ikke live, men forventes å bli lansert senere i 2023.